All New Toyota HiAce Premio

By | September 8, 2020

Toyota sudah tentu bergantung pada HiAce sebagai kecacatan pada barisan van untuk armada komersilnya. Oleh itu, walaupun keturunan kelima H200 dipasarkan di benua asli dengan Indonesia, Toyota memperkenalkan garis keturunan keenam yang diberi kode H300 sebagai versi baru All New Toyota HiAce Premio 2019.

Diperkenalkan pada tahun 1967, HiAce ditawarkan sebagai teksi, van penghantaran, dengan komuter. Generasi pertama semakin memasuki versi Indonesia CKD, yang kebanyakannya ditukar menjadi minibus oleh badan kereta, yang kebanyakannya digunakan untuk peralatan milik negara. Sementara itu, baka kedua diperkenalkan pada tahun 1977 dengan format yang semakin luas.

Versi van HiAce dilancarkan pada tahun 1982, dengan versi trak pickup pada bulan Ogos 1985. Generasi keempat diperkenalkan pada pertengahan 1989 dengan tersedia dalam versi wheelbase standard dengan wheelbase panjang. Dengan model yang semakin panjang, kereta ini mendapat reka bentuk badan Commuter, iaitu minibus 15 tempat duduk.

Sementara itu, garis keturunan kelima sudah memadai, terutama diminati oleh pengguna Toyota di Indonesia, dan dipasarkan mulai tahun 2004. Dengan nama H200, kereta ini mendapat gelaran sebagai kereta paling dicuri di Jepun pada bulan November 2008 kerana kekurangan “pencuri pencuri “. Sama seperti di Indonesia, H200 dipasarkan di Jepun walaupun barisan H300 terbaru dilancarkan pada bulan Mac 2019.

Mendapat debut global pada 18 Februari 2019 di Filipina, barisan keenam dikembangkan oleh Ketua Jurutera Toyota, Takuo Ishikawa. Apakah perbezaan antara HiAce Premio kali ini? Dengarkan pernyataan dari pasukan Cintamobil.com mengenai kajian semula All New Toyota HiAce Premio 2019, yang baru-baru ini dilancarkan oleh Toyota pada pertengahan tahun ini.

Dari luar, HiAce Premio mendapat perwujudan yang sangat berbeza dengan versi Commuter. Sudah tentu, mempertimbangkan penjelmaan baru adalah peningkatan dari keturunan HiAce terbaru. Pada pandangan pertama, bahagian luar All New Toyota HiAce Premio 2019 dibuat lebih mewah dengan bakat krom di sekitar kereta.

Pandangan depan telah banyak berubah dibandingkan dengan versi H200 yang kini dipasarkan di Indonesia. Dengan perwatakan dan dialek krom yang semakin berani di bahagian atas gril yang dibuat lebih besar, ini menunjukkan kesungguhan Toyota dalam menjadikan HiAce Premio sebagai kenderaan untuk kelas atas.

Anda boleh katakan, bahagian dalam All New Toyota HiAce Premio 2019 membawa lebih banyak perubahan persegi berbanding dengan Komuter yang hadir secara biasa. Ia terang dengan lampu depan yang dibuat persegi, berbanding baka sebelumnya. Tetapi dengan keseluruhan tutorial, perubahan kosmetik serta penambahan dialek krom mendapat rendering yang lebih elegan daripada edisi Commuter.

Pandangan sisi dibuat lebih minimalis dengan dialek berongga di hujung cermin dan pemegang pintu. Semuanya dibuat sesuai dengan pintu gelangsar dengan kemasukan ke kabin. Dilihat dari sudut luaran All New Toyota HiAce Premio 2019, formatnya semakin longitud (tentu saja, untuk kapasiti muatan kabin yang lebih besar) dan lebih luas ia digabungkan dengan penambahan jarak sumbu cakera untuk menjadikan kereta ini lebih stabil daripada keturunan sebelumnya.

Reka bentuk lampu suluh dibuat lebih hebat dengan perwujudan krom yang kurang di bahagian belakang. Sama seperti sisi, nuansa minimalis yang terang hadir di bahagian buritan. Bahagian luar Toyota All New Toyota HiAce Premio 2019 sekali lagi dibuat lebih halus, tolak komponen ekzos yang kelihatan. Dan dengan bahagian buritan yang cukup besar, ia pasti memudahkan anda memasukkan barang atau beg pakaian anda ke dalam beg kereta ini.

Seperti yang dijelaskan sebelumnya, penambahan longitud lebar ke format melepaskan kabin hutan kereta, walaupun Toyota mengatakan HiAce Premio dapat membawa hingga 12 penumpang. Dan pelbagai ciri di dalam kereta, kedamaian di bahagian dalam All New Toyota HiAce Premio 2019 sangat cerah.

Memang, jika anda membandingkannya dengan Toyota Alphard, kereta ini belum mampu menandingi perwujudan kemewahan yang ditawarkan. Walaupun jumlah gumpalan dalam susunan tidak terasa baru dengan perasaan biasa. Reka bentuk papan pemuka All New Toyota HiAce Premio 2019, yang membawa tema dwi nada, menggunakan bahan plastik, jika kurang dari model Toyota terbaru. Tetapi untuk kenderaan yang menargetkan ketenangan penumpang, pengurangan joki kurang penting, bukan?

Roda sterengnya cukup selesa, walaupun kekurangan kebanyakan ciri yang ada. Roda stereng tampak sederhana dengan hanya simbol Toyota yang terletak di hemisfera tengah. Jika dibandingkan dengan Alphard, yang telah menerima roda kemudi pelbagai fungsi, reka bentuk biasa stereng All New Toyota HiAce Premio 2019 tidak begitu menarik.