Inilah Fitur Baru Andalan Daihatsu Terios

By | September 8, 2020

Terios mempertahankan ABS (sistem brek anti-kunci, EBD (pengedaran daya brek elektronik), VSC (kawalan kestabilan kenderaan), ESS (isyarat pertembungan kecemasan = lampu hazar menyala secara automatik apabila pemandu membuat brek secara tiba-tiba) dan dua beg udara di hadapan. Sementara itu, HSA (bantuan permulaan bukit) adalah ciri kebajikan baru.

Selain daripada ciri-ciri kebajikan di atas, Daihatsu Terios 2018 yang serba baru mempunyai ciri-ciri baru seperti:

Enjin Dual VVT-i didakwa lebih jimat bahan bakar dan kurang mesra penyelenggaraan daripada Terios VVT-i generasi pertama. Enjin keturunan kedua Toyota Rush dan Terios itu sendiri diambil dari Toyota Avanza Veloz.

Around View Monitor sangat membantu pemandu ketika meletak kenderaan bolak-balik, kesan keadaan di belakang dan di hadapan kenderaan beroda empat boleh datang dengan gaya masa nyata pada skrin papan pemuka. Ciri ini terdapat di Terios R Deluxe.
Auto On Headlight, di mana lampu utama akan menyala secara automatik ketika gelap. Diadopsi oleh versi R dan R Deluxe.

Butang Start-stop terdapat dalam jenis R dan R Deluxe, dan berfungsi untuk menghidupkan dan mematikan peranti melalui butang. Sekarang anda tidak perlu melepaskan kait konvensional untuk membuka pintu depan versi R dan R Deluxe berkat Keyless Entry.

Spesifikasi untuk Daihatsu Terios 2NR VE 1,500 cc, 4-silinder, DOHC, Dual VVT-i, dengan kekuatan 104 hp pada 6,000 rpm dan torsi 136 Nm pada 4,200 rpm. Semua versi (X, X Deluxe, R, dan R Deluxe) menyediakan pilihan gear manual 4-kelajuan automatik dan 5-kelajuan. Untuk ketenangan pemandu, Daihatsu memasang Electric Power Steering.

Suspensi depan McPherson Strut dengan Conch dan Stabilizer. Sementara suspensi belakang adalah 5-link, Rigid Ax dengan Conch and Stabilizer. Daihatsu telah ‘mencubit’ suspensi dan meletakkan penstabil di belakang sehingga Terios baru diklaim memperkenalkan nilai perjalanan yang lebih baik daripada referensi sebelumnya.